Ecosistema transgènic a l’art

Publicat dins de General, Recomanacions | Etiquetat com a , , , , ,

Us resulten familiars les especies d’aquesta imatge? Si heu visitat l’exposició, a priori pot semblar que són extretes de qualsevol laboratori. Però, no és així. Aquestes imatges procedeixen d’una instal·lació artística: El vuitè dia d’Eduardo Kac.

Aquest artista brasiler fa ja una bona dècada que s’interessa per un art molt relacionat amb la ciència i la tecnologia, un art “viu” que s’ha anomenat Bio art o Art transgènic. Eduardo Kac, que havia treballat en camps com la robòtica i la telemàtica, va anunciar l’any 1999 durant el festival Ars Electronica la creació d’aquesta nova disciplina creativa.

Kac considera que si els avenços de la biotecnologia i la nova biologia sintètica han de transformar completament la societat, l’única manera de reflexionar sobre aquestes canvis a través de l’art és utilizant les mateixes eines i tècniques que els científics. Per això és lògic que s’hagi fet a mans dels organismes de laboratori. Però l’artista va un pas més enllà i ofereix un enfocament suggerent a l’explorar les conseqüències. d’un món en el que la transgènesi serà la norma.

El vuitè dia és un ecosistema format per organismes trasgènics i un biobot (un robot que conté parts vives al seu interior) i només el visitant -que s’ho mira de fora estant- resta encara “natural”.  Aquesta és una de les obres del que Kac anomena la Trilogia de la creació amb les obres Gènesi, on s’explora la mutació amb l’ús de bacteris E.coli modificats genèticament, i el Conill PVF (GFP Bunny) potser l’obra més coneguda, en la que el conill Alba, amb els gens  modificats amb la proteïna verd fluorescent (GFP), brilla en la foscor. Aquesta obra en el seu moment (2001) va ser motiu de polèmica perquè el centre de recerca on s’havia creat l’animal (INRA, a França)  no va voler que sortís d’allà. La trilogia planteja consideracions filosòfiques sobre la condició humana en un món en el que les barreres entre espècies esdevenen cada cop més tènues. Cada obra -diu l’artista- és una instantània d’allò que el món podria ser a través del filtre poètic de l’artista.

D’altra banda, aquest art no està lliure de controvèrsies dins l’esfera artística: l’ús de tècniques de laboratori i els resultats que se’n deriven poden ser considerats processos i obres d’art? Però aquesta és una qüestió que no ens pertoca a nosaltres de respondre. Nosaltres ens quedem amb els punts de vista nous que ofereixen els artistes que enriqueixen la reflexió entorn a la recerca en ciències de la vida.

Més informació:

http://www.ekac.org/

Article sobre art transgènic. Revista Artnodes

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *